كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی؛ بایدها و نبایدها
نوشته شده توسط : xmovies

این رویداد مهم در عصری كه سكوت كشورهای اسلامی شكسته شده و موجب بیداری و حركت خودجوش مردمی در بین مسلمانان و حتی كشورهایی غربی به منظور ریشه كنی ظلم و استبداد شده، گامی مثبت قلمداد می شود.

موج بیداری اسلامی كه نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران در 33 سال قبل است نویدبخش آینده ای روشن برای دنیای اسلام و مخدوش كردن تمامی اهداف و برنامه های مستكبران برای احاطه بر مسلمانان است.

كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی كه امسال بیست و پنجمین دوره خود را از 19 تا 21 بهمن ماه با حضور 271 اندیشمند و متفكر از 50 كشور جهان تجربه كرد، فصل دیگری از دفتر تقریب مذاهب اسلامی را به روی امت اسلامی گشود.

با توجه به شرایط خاص حاكم بر جهان اسلام، كنفرانس امسال از ویژگی و حساسیت خاصی برخوردار بود و بخش اعظمی از نشست های آن به مساله بیداری اسلامی و چشم اندازها اختصاص یافته بود.

شركت كنندگان در این كنفرانس مساله بیداری اسلامی و رشد فكری فرهنگی جوامع اسلامی، تحقق عدالت، تحقق زمینه های وحدت اسلامی و تعاملات جهانی و تامی حقوق ملت ها و تبیین نقش انقلاب اسلامی در گسترش بیداری اسلامی را در مدت سه روز مورد بررسی قرار دادند.

از نتایج برگزاری دوره های مختلف كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی می توان به حضور و ارایه مقالات مختلف پیرامون وحدت از سوی اندیشمندان و شخصیت های برجسته كشورهای مختلف و برگزاری همایش و اجلاس هایی از این دست در جهان اسلام اشاره كرد.

اما مهمترین ثمره برگزاری این كنفرانس را می توان ترس دشمنان از اتحاد و یكپارچگی و تحقق امت واحده اسلامی دانست كه می تواند اهداف آنان را در دستیابی به اقتصاد و منابع غنی جهان اسلام ناكام بگذارد.

ارزیابی عملكرد مجمع تقریب مذاهب در سه كمیسیون فرهنگی، ارتباطات بین الملل و امور ایران از دیگر نكات حایز اهمیت این كنفرانس بود تا نقاط قوت و ضعف فعالیت های این مجمع در سال های گذشته مورد بررسی قرار گرفته و چشم انداز روشنی برای آینده جهان اسلام ترسیم شود.

صرف نظر از برگزاری نشست ها و ارایه مقالات مختلف كه هر یك در نوع خود می تواند مثمر ثمر و نتیجه بخش برای وحدت و انسجام جهان اسلام باشد باید گفت كه تنها با اقداماتی از این دست نمی توان تمامی اهداف امت اسلامی را محقق كرد.

شاید گام اول در ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی برگزاری تجمعات و گردهمایی برای تبادل آرا و افكار اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام باشد اما كافی نیست بلكه باید به فكر ارایه راهكار عملی بود.

الگوبرداری از حركت های خودجوش مردمی در كشورهایی چون تونس، بحرین و یمن تا حدود زیادی می تواند ایده مناسبی باشد مبنی بر اینكه كار را به دست مردم سپرده و آحاد جامعه اسلامی با هر جنس، رنگ پوست و مذهبی را وارد عرصه كنیم.

موج خروشان مردم سلاح قدرتمندی است كه اندیشمندان و روسای كشورهای اسلامی به وسیله آن می توانند جلوی هر گونه ظلم و استبداد را گرفته و افق روشنی فراروی جهان اسلام برای آینده عاری از جور و ستم ترسیم كنند، باشد تا زمینه ظهور منجی عالم بشریت و ایجاد عدالتی به گستردگی كره زمین فراهم شود.

بیست و پنجمین كنفرانس بین المللی وحدت اسلامی كه از 19 تا 21 بهمن ماه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

گزارش از: مریم جلوداران

فراهنگ 1883**1588





:: برچسب‌ها: بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: